فیس بوک کاربران در استرالیا را از یافتن یا به اشتراک گذاشتن اخبار مسدود می کند
مردم در استرالیا دیگر نمی توانند اخبار را در فیس بوک پیدا کنند.
فیس بوک روز چهارشنبه گفت که مردم و ناشران در استرالیا نمی توانند اخبار خرده فروشان داخلی و بین المللی را به اشتراک بگذارند و مشاهده کنند. این اطلاعیه پاسخی به قانون پیشنهادی در استرالیا است که سیستم عامل های فناوری را مجبور به پرداخت ناشران اخبار محتوا می کند.
کمپبل براون ، معاون همکاری های خبری اخبار جهانی فیس بوک ، در یک پست وبلاگ نوشت: “آنچه قانون پیشنهادی ، در استرالیا معرفی شده ، ماهیت اساسی رابطه بین سیستم عامل ما و ناشران نیست.” “برخلاف آنچه برخی پیشنهاد می دهند ، فیس بوک محتوای اخبار را نمی دزدد. ناشران تصمیم می گیرند داستان های خود را در فیس بوک به اشتراک بگذارند.”
براون افزود: “من امیدوارم که در آینده دوباره اخبار مربوط به مردم در استرالیا را وارد کنم.”
در طی جلسه دادرسی در سنای استرالیا در ژانویه ، فیس بوک پیشنهاد داد که در صورت قانونی شدن این لایحه می تواند محتوای موجود در کشور را مسدود کند. گوگل تهدید کرد که موتور جستجوی خود را در استرالیا در همان جلسه دادرسی خاموش خواهد کرد.
اما پیش از اعلامیه فیس بوک در روز چهارشنبه ، گوگل نشان داد که در جهت مخالف قرار دارد – به نظر می رسد به جای ترک استرالیا تعمیق روابط خود با ناشران در آنجا.
Google و News Corp. – متعلق به مجتمع خبری روپرت مورداک ، که شامل بسیاری از رسانه های استرالیا ، و همچنین برخی از دفاتر انگلیس و وال استریت ژورنال و نیویورک پست در ایالات متحده است. – یک معامله سه ساله را اعلام کرد که طبق آن غول فناوری برای مجوز دادن به محتوای News Corp هزینه پرداخت خواهد کرد.
استرالیا تکرار می شود
جاش فریدنبرگ ، صندوقدار استرالیایی روز پنجشنبه اقدامات فیس بوک را به ضرر حضور آن در کشور توصیف کرد و قانون احتمالی را اصلاحاتی “مهم” خواند.
فریدنبرگ در یک کنفرانس خبری گفت: “فیس بوک اشتباه کرد.” “اقدامات فیس بوک غیرضروری بود ، سخت بود و به اعتبار آن در اینجا در استرالیا آسیب می رساند.”
وی بلوکهایی را برای دسترسی به برخی از سایتهای دولتی مرتبط با بیماری همه گیر ویروس کرونا ، خدمات اضطراری ، گزارش های هواشناسی و سایر موارد مانند “کاملاً غیرمرتبط” با کد رسانه.
فریدنبرگ افزود: “آنچه رویدادهای امروز برای همه استرالیایی ها تأیید می کند ، قدرت عظیم بازار این غول های رسانه های دیجیتال است.”
این ایده که شرکت های فناوری مجبور به پرداخت هزینه محتوای سیستم عامل خود هستند ، مدتی است توسط ناشران تبلیغ می شود و مورداک و نیوز کورپ از جمله شدیدترین حامیان. این نبرد برای سیستم عامل های فناوری شدیدتر شده است زیرا ناظران در ایالات متحده ، استرالیا و سایر کشورها در حال بررسی قوانین جدید در این زمینه هستند.
در سال های اخیر ، فیس بوک و گوگل با برنامه های پرداخت اخبار شروع به کار کرده اند. فیس بوک، به عنوان مثال ، Facebook News ، بخشی از برنامه را که شامل اخبار منتخب است و ناشران منتخب برای شرکت در آن پرداخت می کنند ، ایجاد کنید. ویلیام ایستون ، مدیرعامل فیس بوک استرالیا و نیوزیلند ، روز چهارشنبه در یک پست وبلاگی نوشت که فیس بوک قرار است این ویژگی را در استرالیا راه اندازی کند ، اما فقط “با قوانین صحیح”.
تنظیم یک رئیس
ایستون گفت: “این قانون سابقه ای را تعیین می کند که در آن دولت تصمیم می گیرد چه کسی این توافق نامه های محتوای خبری را منعقد کند و در نهایت چه مبلغی به طرفی که قبلا از خدمات رایگان دریافت می کند پرداخت خواهد شد.” “ما در حال حاضر به عنوان بخشی از برنامه های خود برای سرمایه گذاری در برنامه ها و تجربیات خبری مجاز جدید ، سرمایه گذاری در کشورهای دیگر را در اولویت قرار خواهیم داد.”
گوگل سال گذشته برنامه های خود را برای مجوز اخبار اعلام کرد و از محصول جدیدی به نام News Showcase رونمایی کرد که در آن ناشران می توانند نحوه ارائه محتوای خود را در این سیستم عامل آماده کرده و تصمیم بگیرند. گوگل طی سه سال یک میلیارد دلار به این برنامه تعهد کرده است. از آن زمان ، این شرکت با بیش از 500 نشریه در سراسر جهان ، دون هریسون ، رئیس مشارکت های جهانی در همکاری کرده است او گفت گوگل چهارشنبه
به عنوان بخشی از توافق روز چهارشنبه ، انتشارات News Corp در ایالات متحده ، انگلستان و استرالیا در نمایشگاه News شرکت می کنند.
اما قرارداد News Corp با Google فراتر از News Showcase است. نیوز کورپ در بیانیه مطبوعاتی گفت که این همکاری شامل توسعه یک بستر اشتراک ، تقسیم درآمد تبلیغات و سرمایه گذاری در روزنامه نگاری صوتی و تصویری خواهد بود.
گوگل از به اشتراک گذاشتن شرایط معامله خودداری کرد ، اما نیوز کورپ در بیانیه ای گفت که “پرداخت های قابل توجهی” دریافت خواهد کرد.
رابرت تامسون ، مدیرعامل News Corp ، از مدیر عامل شرکت گوگل ، سوندار پیچای و تیمش ، به خاطر نشان دادن “تعهد دقیق به روزنامه نگاری که در همه کشورها طنین انداز خواهد شد” تشکر کرد. تامسون همچنین این مشارکت را به عنوان یک پیروزی بزرگ در مبارزه طولانی مدت این شرکت علیه سیستم عامل های فناوری حفظ می کند.
تامسون در بیانیه ای گفت: “این بیش از یک دهه است که برای شرکت ما مشتاقانه است و من خوشحالم که شرایط تجارت نه تنها برای News Corp بلکه برای هر ناشر در حال تغییر است.” “سالها ما متهم به کج شدن آسیابهای بادی فن آوری شده ایم ، اما آنچه یک کمپین انفرادی بود ، یک تلاش کیشوتیک ، به یک جنبش تبدیل شده و روزنامه نگاری و جامعه تقویت خواهند شد.”
- ۹۹/۱۱/۳۰